Hrvatska kontrola zračne plovidbe pustila je u operativni rad sustav za nadzor prometa i vođenje zrakoplova na manevarskim površinama (Advanced – Surface Movement Guidance & Control System – A-SMGCS) na zagrebačkoj Zračnoj luci „Franjo Tuđman“.
A-SMGCS vrijedan je 4,4 milijuna eura, od čega je za 85 % troškova odobreno sufinanciranje iz Instrumenta za povezivanje Europe (CEF-ov fond).
A-SMGCS posebno je značajan za uvjete smanjene vidljivosti koji su na području Zračne luke „Franjo Tuđman“ učestali i u kojima se aerodromski kontrolor zračnog prometa oslanja na prikaz prometne situacije na ekranima sustava A-SMGCS.
Ako se uzme u obzir nedavno proširenje aerodroma i novi prometni tokovi, stalan porast prometa, složenost aerodromskih operacija te istovremeno odvijanje vojnog i civilnog prometa, sustav ima veliku ulogu u podizanju situacijske svjesnosti kontrolora zračnog prometa kako bi se osigurala tražena razina sigurnosti na zagrebačkoj zračnoj luci u svim meteorološkim uvjetima.
Provedba projekta trajala je oko tri godine i uključivala je operativnu i tehničku implementaciju sustava, licenciranje i školovanje osoblja, izgradnju infrastrukture te komercijalne i pravne aktivnosti za trajanja projekta.
Sustav je isporučila tvrtka Saab koja je ujedno i njegov proizvođač. Isporučeni sustav predstavlja suvremeno i tehnološki napredno rješenje koje omogućuje funkcije nadzora i kontrole prometa na manevarskim površinama zagrebačke zračne luke.
Senzorski dio sustava sastoji se od primarnog radara (SMR) i multilateracijskog sustava (MLAT). SMR je radar relativno male snage i kraćeg dometa, namijenjen za detekciju svih zrakoplova, vozila i ostalih objekata na manevarskim površinama. Ima važnu sigurnosnu ulogu jer detektira sav promet, bez obzira na opremljenost transponderima ili njihovu operativnu ispravnost.
S druge strane, sustav MLAT ovisi o opremljenosti zrakoplova i vozila transponderima a time i o njihovoj ispravnosti i pravilnom korištenju. Za razliku od SMR-a, sustav MLAT dodatno pruža informaciju o prepoznavanju zrakoplova koja je sadržana u odaslanom signalu transpondera. Taj se sustav sastoji od više prijemnika koji su prostorno razmješteni u krugu uzletno-sletne staze i primaju signale koji se odašilju sa zrakoplova. Na temelju tih signala i razlike u vremenu prijema sustav obrade podataka računa točnu poziciju zrakoplova.