Menadžment Hrvatske kontrole zračne plovidbe (HKZP) danas je u Splitu predstavio novi sustav osposobljavanja kontrolora zračnog prometa i toranjski simulator za osposobljavanje kontrolora čiji su softver razvili splitski kontrolori, a obogaćen je s 80 vježbi koje su razvili kontrolori instruktori iz cijele Hrvatske.
„Do lipnja 2020. osposobljavanje kontrolora provodilo se diljem Europe, a sada taj posao u cijelosti radimo sami, čime smo godišnje uštedjeli oko 15 milijuna kuna“, rekao je direktor HKZP-a Vlado Bagarić ističući da će tu uslugu HKZP ponuditi europskom tržištu i zemljama u regiji.
„Krizu uzrokovanu pandemijom bolesti COVID-19 vidjeli smo kao priliku te smo kontrolore iz operative preusmjerili na razvoj sustava osposobljavanja kontrolorskog osoblja“, naglasio je direktor HKZP-a. “Zračni promet u 2020. je pao za gotovo 60 posto, čime smo došli na razinu od prije 16 godina“, napomenuo je Dubravko Meco, izvršni direktor Sektora upravljanja zračnim prometom, navodeći da se tek u 2024. i 2025. može očekivati oporavak, odnosno razina prometa iz uspješne 2019.
U rujnu prošle godine, rekao je Filip Jurčić, rukovoditelj Ureda za osposobljavanje, HKZP je dobio certifikat za provedbu osposobljavanja za stjecanje ovlaštenja oblasnog kontrolora zračnog prometa, a 15. veljače ove godine i za toranjskog kontrolora, za što je danas u Splitu počelo školovanje devet kandidata. Cilj nam je, dodao je, dosadašnju prolaznost od 50 podignuti na 70 posto, što bi bilo iznad prosjeka europskih organizacija koje osposobljavaju kontrolore.
Toranjski i prilazni kontrolor i jedan od autora simulatora Željko Lipanović izjavio je da je s kolegom programerom Filipom Barbarićem na ideju simulatora došao 2011., a kako se u to vrijeme bavio i 3D dizajnom i aplikacijama, spojili su svoje ideje i napravili simulator. „Taj simulator najbolje je shvatiti kao neku vrstu igre jer računala koja se koriste za igranje identična su onima koja mi koristimo“, rekao je Lipanović.
Jedna od konzola, naveo je, podsjeća na radno mjesto toranjskog kontrolora, na monitoru se prikazuje okruženje kao ono iz tornja te postoje simulirani uređaji, radar, meteorološki podaci i ostalo. Školovanje kandidata za kontrolora ukupno traje skoro dvije godine, a obuka na simulatoru dva mjeseca, dodao je.
Taj povijesni trenutak za hrvatsko zrakoplovstvo pohvalio je umirovljeni kontrolor zračnog prometa Jure Kapetanović istaknuvši da je samostalno osposobljavanje kontrolora u Hrvatskoj i izrada toranjskog simulatora pokazatelj što sve hrvatska pamet može napraviti.
Predstavljanju je nazočio i pomoćnik direktora Zračne luke Split Pero Bilas podsjetivši da je ta zračna luka prošlu godinu završila s minusom od 80 posto, što smatra dramatičnim padom, a u ovoj godini očekuju početak oporavka, pa predviđaju oko milijun putnika. „Očekujemo da se na razini EU-a dogovore uvjeti prelaska državne granice koji bi bili ujednačeni i nepromjenjivi, što bi bio uvjet da dobijemo nešto od ove sezone“, kazao je Bilas.