Europska komisija odobrila je Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe (HKZP) sufinanciranje osam projekata iz zračnog prometa ukupne vrijednosti oko 138 milijuna kuna s 85 posto iznosa iz EU fondova, istaknuo je direktor HKZP-a Dragan Bilać na današnjoj konferenciji za novinare.
Realizacijom odobrenih projekata povećat će se razina sigurnosti zračnog prometa i omogućiti pružanje kvalitetnije usluge zračnim prijevoznicima, istaknuo je Dragan Bilać dodajući da će projekti biti sufinancirani sredstvima Instrumenta za povezivanje Europe (CEF). Rekao je da HKZP svake godine uloži oko 100 milijuna kuna u modernizaciju sustava kontrole zračnog prometa, tako da će ovo sufinanciranje od oko 117 milijuna kuna znatno smanjiti troškove.
Riječ je o tehničko-tehnološkim projektima, od kojih je jedan od najznačajnijih implementacija sustava A-SMGCS (Advanced Surface Movement, Guidance and Control Systems) na zagrebačkoj zračnoj luci, vrijedan oko 4,4 milijuna eura, koji aerodromska kontrola zračnog prometa koristi za nadzor prometa i vođenje zrakoplova na zemlji.
Taj sustav čini radar i 14 senzora pomoću kojih ćemo imati cjelovitu sliku aerodromskog prometa na zemlji, te je ovo prvi put da se u Hrvatskoj ulaže u takav sustav koji je u ovom slučaju i naš odgovor na izgradnju novog putničkog terminala s novim manevarskim površinama i novom stajankom, kazao je direktor HKZP-a, napomenuvši da će novi sustav nadzora biti u operativnom radu u prvom kvartalu 2018.
Najvredniji projekt od oko 8,5 milijuna eura je nastavak harmonizacije sustava za upravljanje zračnim prometom pet pružatelja usluga udruženih u COOPANS konzorcij, a koji obuhvaća tri funkcionalne nadogradnje COOPANS ATM sustava (uspostava slobodnih ruta, novo korisničko sučelje i poboljšanje sigurnosne mreže) u cilju približavanja ciljevima Jedinstvenog europskog neba.
Zanimljiv je i projekt SEAFRA H24, vrijedan milijun eura, kojim će se uspostaviti zračni prostor bez ruta u prekograničnom prometu susjednih država, odnosno Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije i Crne Gore. Realizacija tog projekta, kako je kazao Dragan Bilać, zrakoplovnim kompanijama donosi uštede u potrošnji goriva, skraćenje vremena preleta i smanjenje emisije stakleničkih plinova.
Teo Bratinčević, savjetnik za finacijske poslove, predstavio je ostale projekte koji uključuju modernizaciju podatkovne mreže, implementaciju moderne mreže radijskih VHF/UHF centara koji se temelje na digitalnom prijenosu glasa putem IP tehnologije, kibernetičku sigurnost, harmonizaciju sustava za upravljanje zračnim prometom između francuskog pružatelja usluga DSNA i COOPANS članica, te zajedničku nabavu i razvoj za NewPENS (mreže između svih ATM korisnika u Europi).
HKZP je društvo u državnom vlasništvu čija je temeljna djelatnost pružanje usluga u zračnoj plovidbi, od kojih je najznačajnija kontrola zračnog prometa za civilne i vojne zrakoplove. Ima 720 zaposlenih i godišnje obavi oko 600.000 operacija, te je jedan od vodećih izvoznika, osobito izvoznika usluga.