VARP – Projekt radijske komunikacije u kontroli zračnog prometa putem VoIP-a
Cilj je projekta VARP realizacija primjene moderne IP VHF/UHF radijske mreže koja se koristi kao podrška fleksibilnoj konfiguraciji sektora. Time se zamijenila zastarjela radijska oprema i povećao ukupni kapacitet radijskog sustava koji se koristi u Centru oblasne kontrole zračnog prometa Zagreb (COK).
Novi radijski sustav temelji se na IP tehnologiji, čime se riješio problem ograničenja postojeće radijske mreže kod dinamične promjene ruta.
IP oprema omogućuje prenošenje sektora između COK-ova. Provedbom projekta VARP, kontrolorske radne pozicije bolje su prilagođene operativnom okruženju sve dinamičnijeg upravljanja zračnim prostorom i zračnim prostorom slobodnih ruta.
Očekivani rok: 5. studenog 2020.
Više o projektu saznajte na službenoj stranici Europske komisije.
Modernizacija IP G/G podatkovne mreže u HKZP-u – CaRT/iWAN-NG
Cilj je projekta CaRT/iWAN-NG nadogradnja postojeće nacionalne IP podatkovne komunikacijske mreže zemlja-zemlja sukladno novim europskim standardima kao preduvjet napredne funkcionalnosti QoS-a za podršku glasovnim komunikacijama VoIP-om.
Opseg posla ovog projekta čini prva, pripremna faza provedbenog projekta. Ona uključuje konzultantske usluge za razvoj detaljne preporuke dizajna nacionalne podatkovne mreže i transportne infrastrukture WAN potvrđene metodom provjere koncepta (PoC) te je prethodila provedbenoj fazi projekta.
Pripremna faza pružila je dovoljno informacija za sljedeći korak: procjenu opsega poslova, vremenskog slijeda i troškova provedbene faze (koristila se za sljedeću prijavu na poziv za financiranje iz CEF-a).
Rezultati projekta pružili su i tehničke preduvjete za predstojeći proces prijave na natječaj za provedbenu fazu projekta.
Projekt je završen 31. srpnja 2017.
Više o projektu saznajte na službenoj stranici Europske komisije.
Arhitektura kibernetičke sigurnosti u HKZP-u – ExCO-NG
Cilj je projekta ExCO-NG (External Connections Next Generation – vanjska veza sljedeće generacije) implementacija arhitekture kibernetičke sigurnosti koja bi osigurala prihvatljivu razinu sigurnosti i podržala iSWIM razmjenu informacija putem IP mreže kroz sustave za upravljanje zračnim prometom koji podržavaju SWIM.
Koncept početnog sistemskog upravljanja informacijama (iSWIM) podrška je razmjeni informacija koje se dostavljaju putem IP mreže.
Takav sustav omogućuje ubrzanu povezanost mrežnim protokolom u upravljanju zračnim prometom u Europi, što rezultira velikom potrebom za odgovarajućim mjerama kibernetičke sigurnosti. Postojeća arhitektura kibernetičke sigurnosti (ExCO) ne može u potpunosti podržati SWIM okruženje te ju je potrebno nadograditi.
Projekt se bavio komponentom kibernetičke sigurnosti pri provedbi SWIM-a te je bio preduvjet za provedbu usluge razmjene zrakoplovnih informacija (PCP, Family 5.3.1) u HKZP-u.
Projekt je završen 22. svibnja 2018.
Više o projektu saznajte na službenoj stranici Europske komisije.
Simulacija SEAFRA H24
Cilj je projekta SEAFRA H24 proširiti postojeći koncept noćnog prekograničnog zračnog prostora slobodnih ruta na Jugoistočnoj prometnoj osi (SEAFRA – South-East Axis Free Route Airspace).
Simulacijom je prikupljeno dovoljno podataka za sigurnu provedbu koncepta. SEAFRA H24 omogućuje korištenje optimalnih ruta bez ograničenja fiksnih mrežnih struktura.
Kako bi se osiguralo optimalno operativno rješenje za reorganizaciju zračnog prostora u skladu s konceptom SEAFRA H24, sa susjednim su FIR-ovima definirana područja zajedničkog interesa (Area of Common Interest).
Projekt je uključivao pripremu za simulaciju, simulaciju u stvarnom vremenu, analizu simuliranih podataka i provedbu.
Provedba je izvršena temeljem zaključaka simulacije i analize koja je obavljena tijekom i nakon simulacije.
Razvojem projekta u obzir su uzete sve zainteresirane strane.
Projekt je završen 31. prosinca 2016.
Više o projektu saznajte na službenoj stranici Europske komisije.
Usklađivanje tehničke platforme za ATM 5 pružatelja usluga u zračnoj plovidbi, uključujući podršku za zračni prostor slobodnih ruta i pripremu programa Zajedničkog pilot-projekta (COOPANS B3.3, B3.4 i B3.5)
Projekt uključuje:
- usklađena sistemska rješenja za provedbu zračnog prostora slobodnih ruta AF 3
- usklađeno osnovno rješenje AMAN za AF 1 kao zajedničku osnovu za DP v1
- standardizirani HMI u članicama COOPANS-a, koji je usklađen i s drugim europskim HMI programima
- pripremu za provedbu SWIM-a povećanjem kibernetičke sigurnosti.
Konačan rezultat omogućio je osiguravanje financijske učinkovitosti pri provedbi programa Zajedničkog pilot-projekta (PCP) prema zajedničkoj osnovi kako bi se smanjila odstupanja koja je potrebno razmotriti za svaku sastavnicu PCP-a.
Projekt je završen 6. veljače 2020.
Više o projektu saznajte na službenoj stranici Europske komisije.
NewPENS – Doprinos zainteresiranih strana nabavi i razvoju NewPENS-a
PENS danas diljem europske regije pruža zajedničku IP mrežnu uslugu koja pokriva podatkovnu i glasovnu komunikaciju te pruža učinkovitu podršku postojećim uslugama i novim zahtjevima.
Sporazum o zajedničkoj nabavi (CPA) postignut je 2015. među 34 pružatelja usluga, uključujući Naviair i EUROCONTROL. Njime se definiraju načela i struktura vođenja za nabavu i osiguravanje novih paneuropskih mrežnih usluga (NewPENS Service) koje će zamijeniti PENS.
Očekivani rok: 31. prosinca 2020.
Više o projektu saznajte na službenoj stranici Europske komisije.
Provedba Sustava za nadzor prometa i vođenje zrakoplova na Zračnoj luci „Franjo Tuđman”
Osnovna je aktivnost projekta primjena naprednog sustava za nadzor i kontrolu kretanja po manevarskim površinama (A-SMGCS) na Zračnoj luci „Franjo Tuđman“.
Tehnologija kontrolnog tornja u zagrebačkoj zračnoj luci nije bila dovoljna, a ovaj je projekt osigurao odgovarajuće tehnološko rješenje za upravljanje prometom kako bi se na siguran i učinkovit način pratio planirani rast prometa.
Provedbom A-SMGCS-a osigurani su nadzor, vođenje i kontrola zrakoplova i vozila na manevarskim površinama zagrebačke zračne luke te je održana objavljena stopa kretanja po površinama u svim vremenskim uvjetima.
Projekt doprinosi povećanju kapaciteta i protočnosti, letne učinkovitosti te boljem očuvanju okoliša, kao i povećanju sigurnosti i troškovne učinkovitosti.
Projekt je završen 30. studenog 2018.
Više o projektu saznajte na službenoj stranici Europske komisije.
Konvergencija sustava za ATM DSNA-a i COOPANS-a, korak 1B (CODACAS 1B) – Dio: kohezija
Cilj je projekta CODACAS 1B uspostava osnove za zajedničku jezgru sustava za ATM koje koriste DSNA i svi partneri u COOPANS-u, pod nazivom Centralna zajednička jezgra CODACAS Coflight (CODACAS Coflight Centered Common Core – C5).
Radni zadaci u sklopu projekta uključivali su definiranje zajedničke jezgre, procjenu njezine tehničke, operativne i financijske izvedivosti te planiranje nabave i njezine integracije u sustave za ATM svih partnera.
Projekt je završen 30. lipnja 2018.
Više o projektu saznajte na službenoj stranici Europske komisije.